החליטה שאתם מאוד רוצים לשתות…


חליטת עלי עץ זית, למה זה טוב?!
ממליצה בחום לקרוא את הכתוב מטה.

תה הצמחים שאתם מאוד רוצים לשתות…

כולנו מכירים את עץ הזית. זהו המקור לזיתים ולשמן הזית הכי נפוץ במטבח הישראלי. אך לא רבים יודעים על התכונות הרפואיות העוצמתיות הייחודיות שיש לעלי הזית. עצי זית הם גידול מקומי בארצנו (הזית הוא אחד משבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל) וקל מאוד למצוא עץ זית ולהכין תה עלי זית / חליטת עלי זית בבית (אופן הכנת התה- בהמשך)

לתה מעלי זית קיימות עדויות להשפעה מיטיבה על מגוון רחב של מחלות כגון, שפעת, עיפות כרונית, הצטננות, וירוסים שונים, סכרת, יתר לחץ דם, הרפס, פטריות ועוד.
החומר הפעיל בעלי הזית הוא האולאורופין (Oleuropein). מרכיב זה מהווה 6%-9% מהחומר היבש של העלים[1]. תפקידו של חומר זה הוא להגן על העלים של עץ הזית מפני מזיקים, חיידקים וכו' (העלים חיוניים להפקת אנרגיה באמצעות פוטסינתיזה). לחומר זה יש תכונות אנטי-חיידקיות ואנטי-ויראליות חזקות מאוד.


מה גילו המחקרים על עלי הזית?
*מחקר משנת 2010 מצא שלאולאורופין יש תכונות השומרות על הכבד[2](hepatoprotective effect).

*עלי זית וסרטן
מחקר מאיטליה מצא, שמרכיב זה בעלי הזית יודע לעכב את התרבות תאי הסרטן בגידול בשד הגדל ללא שליטה. החוקרים מצאו שמנגנון הפעולה של החומר הינו עיכוב השדרים תלויי האסטרוגן (סיגנלים) המעורבים בהתרבות תאי שד ממאירים[3]. נמצא גם שתמצית עלי זית עיכבה התחלקות של תאי מלנומה שנלקחו מעכברים[4]. מנגנון הפעולה היה שיבוש מחזור ההתחלקות של תאי הסרטן. החוקרים מסכמים שתוצאות המחקר מראות שלתמצית עלי זית יש פוטנציאל אנטי מלנומה חזק.
מחקר מ- 2011 שנעשה על תרבית תאי לוקמיה אנושיים[5], גילה שלתמצית עלי זית הייתה פעילות שעיכבה את התחלקות תאי הסרטן. מנגנון הפעולה במקרה זה היה גרימה לתאי הסרטן לבצע התאבדות מכוונת (אפופטוזיס).

*עלי זית ואוסטיאופורוזיס
מחקר נוסף מספרד, שפורסם ב 2011, מצא שהאולאורופין מעודד ייצור של אוסטיאובלסטים (תאים בוני עצם) וכך יכול למנוע את הירידה בצפיפות העצם ואוסטיאופורוזיס[6].

*איזון סוכר/ פעילות אנטי דלקתית/ הורדת לחץ דם.
התגלה שלחומר זה יש גם תכונות נוגדות דלקת, נוגדות חמצון, יכולת למנוע היווצרות קרישי דם מסוכנים בעורקים, איזון רמות סוכר ועוד[7]. מחקר חדש מ 2012 מצא שלחומר הנ"ל יש יכולת להגן על נוירונים לאחר פגיעה בעמוד השדרה אצל עכברים וכך להקטין את הנזק לאחר פציעות עמוד שדרה[8]. (מנגנון הפעולה במקרה זה הינו כנראה הקטנת התהליך הדלקתי המשני שנגרם בעקבות פציעה מסוג זה). במחקר משנת 2008 שנעשה בשוויץ, נמצא שתמצית עלי זית השפיעה לטובה על יתר לחץ דם וכן הורידה את רמות הכולסטרול הרע (LDL) בדם בקרב תאומים עם יתר לחץ דם גבולי[9].
אולאורופין נמצא גם כמשפר משמעותית את המצב של קוליטיס (דלקת כרונית במעיים) במחקר שנעשה על עכברים[10].

*פעילות נוגדת חמצון
נמצא שעלי הזית מכילים גם פנולים רבים שהם למעשה נוגדי חמצון עוצמתיים[11]. (מנטרלים רדיקלים חופשיים האחראים בין היתר על חמצון הכולסטרול ועל יצירת נזק ל DNA בגרעיני תאים).

*פעילות אנטי ויראלית, אנטי חיידקית
יש בעלי הזית חומר נוסף הנקרא חומצה כפאית (caffeic acid). גם לחומר זה התגלתה יכולת טובה כנגד מיקרו-אורגניזימים שונים[12]. פעילות משמעותית כנגד וירוסים וחיידקים נמצאה כאמור גם לאולאורופין.
שתיה קבועה של חליטת עלי זית בחורף, יכולה להקטין משמעותית את הסיכון לשפעת, הצטננות, דלקות גרון וזאת בזכות התכונות האנטי-ויראליות שלו והאנטי- בקטריאליות שלו.
מעניין לציין שכאשר נח שלח את היונה מהתיבה כדי לחפש סימן חיים, סימן החיים שהיא חזרה איתו היה עלה זית.

אז כיצד מכינים תה עלי זית?
הכנתו איננה זהה לחליטות צמחים אחרות. לאחר שטיפה יסודית של עלי הזית מהפיח וזיהום האוויר שהצטבר עליהם באמצעות השריית העלים במי סבון אקולוגי למספר דקות ואח"כ שטיפה טובה תחת הברז, יש להניחם בסיר ולהביא לרתיחה. יש להשתמש בעלים בלבד ללא הגבעולים. לאחר שהמים רתחו יש לבשל את העלים למשך 20 דקות נוספות על אש קטנה. רק צורת הכנה זו תגרום להפרשה של החומרים הפעילים מעלי הזית אל המים. היחס בין כמות העלים למים שיש לשים בסיר הוא כדלקמן: מניחים כמות רבה של עלים בסיר וממלאים מים עד גובה העלים (ממש מאות רבות של עלים). יחס כזה יוצר תמצית תה מרוכזת מאוד. לאחר שבישול העלים הסתיים, שומרים את התמצית המרוכזת בבקבוקי זכוכית במקרר (את המים בלבד, ללא העלים). להכנת כוס תה יש לשים כמות קטנה מאוד (כחצי ס"מ של תמצית או אף פחות מכך בהתאם לחוזקה) בכוס מים חמים ולשתות. התמצית נשמרת במקרר בצורה טובה לתקופה של כחודש עד חודשיים.
עלי הזית עלולים להיות נגועים בחרקים זעירים שלא תמיד יורדים בשטיפה. על כן, הרוצים להימנע מאכילת חרקים, צריכים לסנן את המים שבושלו בהם עלי הזית, דרך בד כשלהו.


תופעות לוואי: לא דווחו על תופעות לוואי בצריכה של חליטת עלי זית והתה מומלץ לכל בני האדם למעט ההסתיגויות הבאות. נמצא שלתמצית עלי זית הייתה השפעה סותרת לחלק מהתרופות הכימותרפיות. על כן, חולים הנמצאים בטיפול כימותרפי, צריכים לידע את הרופא המטפל לפני צריכה של תה זה. אנשים עם לחץ דם נמוך, צריכים לשתות תה זה תוך שימת לב ללחץ הדם, כך שלא ירד יותר מידי. אין מחקרים על השפעת חליטת עלי זית על נשים בהריון. סביר להניח שאין בעיה בצריכתו, אך בכל אופן, עקב העדר מידע מדוייק בנושא, מומלץ לנקוט משנה זהירות בתקופת ההריון.


כמה לשתות? בעונת החורף אפשר לשתות עד 4-5 כוסות חליטת עלי זית ביום.

לבריאות!

המאמר נכתב ע"י גיל יוסף שחר MD ונלקח מהאתר

http://www.rambam-medicine.org.il/…/%D7%97%D7%9C%D7%99%D7%9…

השארת תגובה